Spelen en ontwikkelen met Startblokken

Jonge kinderen leren door te spelen. Ze willen graag groot zijn, bij de “grote mensen wereld” horen en bezig zijn met onderwerpen uit het echte leven. Vanuit die motivatie wordt hun ontwikkeling en leerproces gestimuleerd op onze kinderopvang. Het VVE-programma Startblokken speelt daarop in door de kinderen, door middel van spelactiviteiten, te betrekken bij onderwerpen uit het leven van alledag.

Bij Startblokken staan drie belangrijke aspecten centraal: Spelactiviteiten, Taalontwikkeling en Thematisch werken. In hun spel imiteren kinderen de werkelijkheid en ontplooien ze activiteiten aan de hand van thema’s (bijvoorbeeld een huishoek of een bouwhoek). Ze worden uitgenodigd om te experimenteren en ontdekken en krijgen daarvoor passende materialen aangereikt. De pedagogisch medewerker speelt mee, brengt onder woorden wat kinderen willen en denken en leert hen nieuwe woorden en begrippen aan. Zo doen kinderen nieuwe leerervaringen op.